Co jsou to elektrolyty?

Pokud se věnuješ fitness nebo sportu obecně, slovo elektrolyty ti určitě není cizí. Objevují se všude na sportovních nápojích a doplňcích stravy a je už jasné, že elektrolyty jsou nejlepším přítelem sportovce. Mnoho lidí si však hned neuvědomí, že elektrolyty potřebuje každý.

Termín elektrolyty může znít složitě, ale v podstatě se jedná o základní minerály, např. sodík, vápník a draslík, které hrají klíčovou roli při správném fungování organismu. Pokud si své tělo představíš jako auto, které jezdí na sacharidy a tuky jako palivo, elektrolyty jsou motorovým olejem tvého stroje. Tvoje auto nejezdí přesně na motorový olej jako takový, ale bez něj by rozhodně nemohlo fungovat. Tak důležité jsou elektrolyty - nejen pro sportovce, ale pro každého.

 

K čemu slouží elektrolyty?

 

Když už jsme si tedy ujasnili, jak jsou elektrolyty důležité, ponořme se do nich hlouběji. Co přesně dělají elektrolyty pro tvé tělo? Různé elektrolyty hrají různou roli (více v seznamu elektrolytů níže), ale celkově jsou zásadní v:

 

  • Reguluci hladiny tekutin v krevní plazmě a v těle.
  • Udržování pH (kyselost/ zásaditost) krve v normálním rozmezí (mírně zásadité, 7,35-7,45).
  • Umožnění svalových kontrakcí, včetně tlukotu tvého srdce.
  • Přenášení nervových signálů ze srdce, svalových a nervových buněk do dalších buněk.
  • Srážení krve.
  • Tvorba nové tkáně.

 

Jak si dokážeš asi představit, všechny tyto funkce jsou životně důležité a potřebuješ je ke každodennímu životu. A proto je mimořádně důležité, aby se kromě zdravé stravy a dostatečné konzumace vody udržovala také vyvážená hladina elektrolytů (mysleli jste tu část o tom, že potřebujete elektrolyty, aby vaše srdce mohlo bít??).

 

Kdy je vhodné užívat elektrolyty?

 

V tuto chvíli si jistě říkáš: Jak ale poznáš, kdy mi hrozí, že nebudu mít v těle dostatek elektrolytů? Jak poznáš, kdy máš elektrolyty užívat? Abychom ti to zjednodušili, uvádíme několik hlavních situací, které by potenciálně mohly vyžadovat doplnění elektrolytů - to proto, abys věděl, na co si dát pozor.

  • Pokud jsi cvičil hodinu nebo déle.
  • Pokud jsi ztratil tekutiny v důsledku úporného zvracení nebo průjmu, pocení nebo horečky.
  • Pokud trpíš akutním nebo chronickým onemocněním ledvin.
  • Pokud jsi užíval léky, jako jsou steroidy, diuretika a projímadla.

Jelikož lze s jistotou říci, že většina široké veřejnosti netrpí chronickým onemocněním ledvin ani denně neužívá léky, jako jsou steroidy a projímadla, klíčový poznatek je následující: když se potíme, ztrácíme elektrolyty. Pokud dostatečně nepiješ nebo nejíš nebo ztrácíš více vody, než přijímáš (ve formě potu v důsledku sportu nebo fyzické námahy), pak bys pravděpodobně měl doplnit elektrolyty.

 

Jaké jsou hlavní složky elektrolytů?

 

Pokud jsi se dočetl až sem, jsi určitě dostatečně osvěžen, aby ses mohl soustředit, takže je pravděpodobné, že jsi dobře doplnil elektrolyty - dobře ty! Ale pro ostatní dny, co přesně potřebuješ doplnit a co pro tebe mohou udělat? Pojďme se dozvědět více v tomto seznamu elektrolytových složek.

 

Sodík - král

 

Sodík je jedním z nejdůležitějších elektrolytů, protože pomáhá regulovat hladinu tekutin mimo buňky. Jak asi tušíš, je také jedním z elektrolytů, které se nejvíce ztrácejí v potu (proto má tvůj pot slaný nádech!). Protože během tréninků v horkém podnebí nebo trvající déle než hodinu, dochází (a často) k poklesu hladiny sodíku, který může konzumace elektrolytového nápoje, který doplňuje sodík, pomoci zvýšit vytrvalost a výkonnost.

 

Draslík - královský poradce

 

Draslík a sodík fungují ruku v ruce. Zatímco sodík reguluje hladinu tekutin vně buněk, draslík pomáhá regulovat tekutiny uvnitř buněk. Nejen to, draslík má také zásadní význam pro stahování svalů a podporu normálního krevního tlaku.

 

Chlorid - královna

 

Po sodíku druhý nejbohatší elektrolyt v těle. Spolu se sodíkem a draslíkem je hlavní úlohou chloridu pomáhat tělu udržovat normální rovnováhu tekutin.

 

Hořčík - královský šéfkuchař

 

Hořčík hraje klíčovou roli při přeměně potravy a jejich živin na energii. Zejména mozek a svaly jsou na hořčíku pro své funkce velmi závislé. Nejen to, hořčík je potřebný pro stahování a uvolňování svalů, správné neurologické fungování a uvolňování neurotransmiterů. Proto pokud jsi náchylný ke svalovým křečím, může doplnění hořčíku a draslíku pomoci situaci zmírnit.

 

Vápník - stráž krále

 

Jako nejhojnější minerál v těle potřebuje tvé tělo vápník pro pohyb svalů a pro nervy, které přenášejí zprávy mezi mozkem a každou částí tvého těla. Doplňování vápníku je důležité zejména pro sportovce, protože vápník a další minerály se někdy ztrácejí pocením.

 

Fosfáty - královský psycholog

 

Fosfát je po vápníku druhým nejhojněji zastoupeným minerálem v těle. Stejně jako draslík a sodík spolupracují ruku v ruce, fosfát a vápník se společně podílejí na budování silných kostí a zubů. Fosfát se nachází v mnoha elektrolytových nápojích, protože pomáhá proti bolesti svalů po tréninku, napomáhá sportovní regeneraci a zdravé vytrvalosti.

 

Bikarbonát - královský komorník

 

Hydrogenuhličitan, který udržuje pořádek a rovnováhu, má zásadní význam pro udržení hodnoty pH v těle. Zvláště důležité je doplnit hydrogenuhličitan po prodělané žaludeční nevolnosti, protože při průjmech dochází k častým ztrátám hydrogenuhličitanu, což má za následek nerovnováhu v acidobazické regulaci.

 

Proč potřebuji při sportu elektrolyty?

 

I když jsme od začátku říkali, že elektrolyty potřebuje každý (opakujeme: opravdu myslíme každý), elektrolyty jsou důležité zejména tehdy, když sportuješ/vedeš velmi fyzicky aktivní životní styl. Je to jednoduše proto, že ke ztrátě elektrolytů dochází hlavně s potem, a pokud neskončíš trénink zalitý potem, můžeš vůbec říct, že jsi cvičil?!

 

Zjednodušeně řečeno, kdykoli tělo produkuje pot, spotřebovává z našich zásob živin a tekutin. A tak je nezbytné, aby sportovci doplňovali elektrolyty v průběhu a hlavně po tréninku, aby pomohli tělu obnovit rovnováhu, protože to pomáhá předcházet elektrolytové nerovnováze. Jako bonus pomáhají optimalizovat sportovní výkon a regeneraci také jednotlivé vlastnosti elektrolytů, jako je hořčík, draslík a fosfát.

Připravit, pozor, vhoď!

 

Nyní, když víš, jak elektrolyty prospívají tobě a tvému tělu, je přirozené, že se chceš dostat k elektrolytickým nápojům. Naštěstí pro tebe máme vše, co hledáš, a to hned tři lahodné elektrolytické příchutě. Na rozdíl od typických elektrolytických nápojů alias sportovních nápojů s elektrolyty jsou naše příchutě osvěžující, ovocné, s nulovým obsahem cukru a kalorií - opravdové uhašení žízně! Pomáhá také to, že všechny dobré látky jsou zabaleny v jedné malé praktické kostce, takže je snadno vezmeš všude s sebou. Vezmi si svou oblíbenou lahev, obohať vodu o elektrolyty a pojď se pustit do tréninku.

 

PS: Doufáme, že jsi se o elektrolytech dozvěděl něco nového. Pokud se chceš o elektrolytických nápojích dozvědět více, podívej se na tento článek zde.